Deel 3

16 september 2013 - Qingdao, China

Hallo!

Ik zit nu al ongeveer een week in een klas met een lager niveau en dit gaat veel beter. Het is nog steeds een uitdaging, maar ik houd nu tenminste tijd over voor mezelf J. De klas waar ik nu inzit is ook veel gezelliger. We hebben mensen uit allemaal verschillende landen: Korea, Japan, Rusland, Ukraïne, Polen, Duitsland en Ghana. Dat is superleuk, want je komt in de les van alles te weten over alle verschillende culturen. Zo was het onderwerp van de les vorige week “trouwen”. Ik ben toen onder andere te weten gekomen dat je in Korea in je eentje naar het bureau waar je moet trouwen kan gaan, waar ze vervolgens je (aanstaande) man opbellen om te vragen of hij echt met jou wil trouwen. En als hij ja zegt, dan kun je verder in je eentje regelen dat jullie getrouwd zijn. Een ander bijzonder weetje is dat het in China maar 18 yuan kost om te trouwen. Dat is omgerekend ongeveer 2 euro. Het is ook leuk om te zien hoe verschillend al de mensen in mijn klas zich gedragen. We hebben bijvoorbeeld voorin de klas twee al wat oudere vrouwen zitten. Als die het in de les warm hebben, pakken ze hun waaier op en gaan ermee zwaaien. Heel slim.
Het grootste deel van de mensen in onze les komt uit Korea of Japan. Daar krijgen ze duidelijk op een heel andere manier les dan bij ons. In Nederland valt het bij ons in de les nog wel eens stil als de lerares vraagt om iets hardop te zeggen of voor te lezen, en dan hebben we een beetje aanmoediging nodig. Maar in Korea en Japan zijn ze dus gewend om allemaal in koor en heeeel hard alles op te zeggen. De eerste keer dat ik dit hoorde was ik echt een beetje geschokt. Maar langzaam aan pas ik me aan, en doe ik mee in het koor. Ook heel Japans/Koreaans is om geen aantekeningen te maken tijdens de les, maar als de lerares iets nieuws op het bord schrijft, er gewoon een foto van maken. Superslim! En ik vraag me af waarom we dat in Nederland niet doen…

Naast de lessen die allemaal ’s ochtends zijn, worden er ’s middags activiteiten georganiseerd die je kan kiezen om te volgen. Vorige week heb ik al twee keer meegedaan. Op woensdag heb ik een les gevolgd waarbij we allemaal verschillende dingen gaan doen.  Kungfu en taiqi is altijd een onderdeel van deze les. Daarnaast hebben we afgelopen woensdag een begin gemaakt aan de drakendans (als je niet weet wat het is moet je het maar even op youtube opzoeken). Dat is heel leuk om te doen! Maar we gaan aankomende weken nog veel meer leuke dingen doen zoals een activiteit met Chinese trommels en tijgerdans. Afgelopen donderdag heb ik nog een andere activiteit gevolgd. Daar heb ik de beginselen van het Guzheng spelen geleerd. Dit is een Chinees instrument en is een soort tafel met snaren erop. Op maandag is er ook nog een kungfu klas die ik wil gaan volgen. Deze activiteiten kan ik het hele jaar blijven doen, dus ik ben straks net zo goed als kungfu panda!

Afgelopen vrijdag was de Laoshan-berg excursie. Het was die dag heel benauwd, dus de berg beklimmen met al die trappen was best wel zwaar. Maar het hele mooie uitzicht vanaf de top was het zeker waard. We zijn van plan om met een groepje vaker naar Laoshan te gaan en dan ook andere routes te gaan lopen.

Afgelopen zaterdag zijn Ina en ik het strand maar eens gaan zoeken. Dat blijkt op loopafstand van de campus te liggenJ. We hebben de toeristische route langs het strand gelopen en die was erg mooi. Via die route kwamen we uit bij het Olympische gebied waar in 2008 alle zeilwedstrijden zijn gehouden, en bij het 4 mei plein. We hebben heel veel foto’s gemaakt en daarvan zal ik er een aantal op mijn blog zetten.

Op zondag zijn we weer naar de Carrefour (grote supermarkt) geweest en we hebben daar ongeveer 2,5 uur rondgelopen om echt alles te bekijken.

Mijn benen worden hier erg sterk, want we doen niet alleen veel sightseeing in het weekend, maar we lopen ook iedere dag met de trap naar ons klaslokaal die op de achtste verdieping zit. De eerste paar dagen moesten we lopen, want de lift was stuk. Intussen is die weer gemaakt, maar het is altijd heel druk bij de lift en wij houden wel van een beetje ochtendgymnastiek, dus we hebben besloten om maar gewoon met de trap te gaan.

De kamer waar Ina en ik wonen is nu erg gezellig geworden.
Er zijn hier een aantal grappige dingen die iedere avond terugkomen. Wij hebben een avondklok  en daardoor is er iedere avond om elf uur/half 12 een stormloop op de gang, omdat iedereen dan naar binnenkomt. En dat is echt grappig om te horen.
In ons gebouw wonen alleen internationale studenten, maar tegenover ons staat een gebouw waar Chinese studenten in wonen. In dat gebouw is er blijkbaar een Chinese operazanger, die iedere avond oefent. En hij kan vrij hard zingen :p.
Ook heb ik mezelf de eerste avond hier meteen afgeleerd om ’s avonds om 9/10 uur nog op het balkon te komen, want dan zijn de meeste Chinese studenten zich aan het wassen en er zitten geen gordijnen voor de badkamerramen. Dat hoef ik niet te zien.
Op de eerste avond hoorde Ina en ik ook allemaal geluiden alsof er een feest was uit het Chinese studentengebouw komen. Wat bleek: de Chinese studenten hebben gezamenlijke badkamers en daar houden ze watergevechten. Sindsdien horen we die geluiden zo ongeveer iedere avond.

Zo, jullie zijn weer bijgepraat.

再见 xxx Iris

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ton:
    16 september 2013
    Ik heb weer genoten van je verhaal. Ik zie alweer naar het volgende verslag uit.
    Ton
  2. Jolanda:
    Hoi Iris,

Had net al een berichtje achtergelaten, maar dat is niet geplaatst door de drukte. Althans, dat kreeg ik te lezen.
    Dus nu maar even opnieuw: ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Ontzettend leuk om gisteren even te skypen met je!
    Dikke knuffel, Jolanda
  3. Papa:
    je maakt wat mee!
    Ook leuk die panoroma-foto's
    xxxxxxxxx
  4. Ineke:
    17 september 2013
    Hoi Iris, ik merk dat je het erg naar je zin hebt, super! Al dat eten... wat ziet het er verrukkelijk uit, geniet en tot je volgende brief. Groetjes Ineke
  5. Marijke:
    21 september 2013
    Hoi Iris, ik ben een collega van jouw moeder, ik vind t erg leuk om dit allemaal te lezen!! Succes daar!!