Deel 5

17 november 2013 - Qingdao, China

Hallo allemaal,

Hier komt eindelijk weer een nieuw reisverhaal. Ik heb het de laatste tijd vrij druk gehad, maar nu heb ik weer eens tijd om aan mijn blog te werken.

Ongeveer een maand geleden zijn we met de hele klas iets leuks wezen doen. We zijn met z’n allen gaan lunchen in een Koreaans restaurant. Ook gingen er drie van onze leraressen mee. De Koreaanse mensen gingen ons uitleggen wat voor eten het allemaal was en hoe je het moest eten. We hadden vlees van de barbecue wat je dan in een slablaatje moest doen met een speciale saus. En er waren nog heel veel andere typisch Koreaanse dingen. Ik vond het heel lekker, en superleuk om uit te proberen.

Ook hebben we intussen bij de Mcdonalds gegeten en een Duitse bakkerij gevonden, waar het brood er niet heel Europees uitziet. Maar ze hebben wel lekkere Duitse Pretzels, die net zo smaken als in Duitsland. Dus daar waren Ina en ik allebei blij mee. Ook hebben we dit weekend eindelijk brood gevonden dat niet zoet is. We hebben in de grote supermarkt namelijk een stokbrood gekocht. We vonden in de winkel dat die er best normaal uit zag en vanochtend bleek het ook normaal te smaken J.

Ik ben hier weer een paar leuke dingetjes te weten gekomen.
Blijkbaar weten veel mensen hier niet dat wij in Nederland een eigen taal hebben. Vaak denken ze dat wij Engels of Duits spreken, maar ze kijken heel verbaasd als ik zeg dat wij Nederlands spreken.
Ook hebben we laatst in onze discussieles gepraat over gezondheid. Op een gegeven moment hadden we het over het feit waarom vrouwen gemiddeld ouder worden dan mannen. Daar had onze lerares een interessant theorie over. Ze zei het volgende: “Mannen houden van vlees, vrouwen houden van groente, dus daarom leven vrouwen langer dan mannen”. Misschien zit er voor sommige mensen wel een waarheid in, maar ik ken toch ook wel heel veel vrouwen die van vlees eten houden.

Op 1 november zijn we met de hele klas naar een Thee Expo geweest. We kregen hier gratis kaartjes voor van de universiteit. We hebben toen zelfs de lerares zover gekregen dat we niet naar de les hoefde te gaan op die dag, zodat we vroeg bij de Thee Expo konden zijn, zodat het nog niet ontzettend druk was. Uiteindelijk zijn twee van onze leraressen zelfs met ons meegegaan. We hebben op de Thee Expo een theeceremonie presentatie gekregen en daarna konden we rondlopen en bij allerlei verschillende standjes allemaal verschillende soorten thee proeven. En dat was dan niet één kopje, want Chinese thee is blijkbaar het lekkerste als je er voor de derde keer water op doet. Ook vonden de mensen van de standjes het vaak leuk om met ons de kletsen, soms in het Engels, soms in het Chinees, dus we hebben vaak lange tijd op een plek gezeten. Maar dat was echt super leuk om te doen. Na de Thee Expo ben ik met Ina een stukje gaan lopen over het strand dat er vlak bij was. Dat strand wordt ook wel het mooiste strand van Qingdao genoemd. Het was ook zeker een mooi strand. Het was die dag toevallig mooi weer en we konden dan ook zonder jas en op blote voeten door het water lopen. Er waren zelfs nog Chinezen aan het zwemmen in zee. Ze vroegen ons of wij niet wilden zwemmen, want ze zeiden dat het water lekker warm was. Ik-zelf vond het water toch een beetje koud..

Afgelopen weekend is mijn tante Annemarie bij mij op bezoek geweest. Dat was heel erg leuk. Eerst hebben we op vrijdag na mijn lessen samen geluncht met Ina er ook bij. Ik vond het erg leuk om Annemarie ons favoriete restaurantje te laten zien en we hebben heerlijk gegeten. Daarna ben ik samen met Annemarie op de bus gestapt naar Wangtai om bij Hongxia de logeren. Het was heel erg leuk om daar samen met Annemarie te zijn, vooral ook omdat we elkaar Chinees konden horen praten. We hebben in Wangtai bij een kapsalon een wasbeurt en hoofdmassage gekregen. Dat was mijn eerste keer en ik vond het erg lekker. Hongxia’s man was niet thuis in dat weekend, maar Hongxia heeft zelf heerlijk voor ons gekookt. Hongxia, Annemarie en ik hebben veel door Wangtai rondgelopen en we werden natuurlijk weer veel aangestaard omdat ze nu eenmaal geen buitenlanders gewend zijn daar.
 Op zaterdagavond hebben we met zijn allen hotpot in een restaurant gegeten. Ik heb het met Ina al eens eerder gegeten maar toen hadden we ieder een eigen pannetje. In Wangtai kregen we een grote pan die we met z’n allen deelden. Dat vond ik een veel leukere manier van eten. Het was allemaal heel erg lekker. Je moest alleen wel snel zijn als je ook vlees wilde eten, want het zoontje van Hongxia is een echt vleesmonster.
Op zondag heeft Hongxia ons meegenomen naar de fabriek waar ze werkt. Daar maken ze tassen. We hadden geluk dat de baas aanwezig was en we mochten van hem even rondkijken in de fabriek. Ze maken er onwijs veel verschillende tassen, misschien wel 200 verschillende modellen. Het waren er echt heel veel. We hebben de ontwerpkamer gezien, waar het volstond met allerlei verschillende kleuren stoffen en linten en andere materialen. Ook hebben we de ruimte gezien waar de tassen uiteindelijk in grote hoeveelheden gemaakt worden. Er stonden daar heel veel naaimachines en er lagen heel veel onderdelen. Ik ging me ineens realiseren hoeveel er bij komt kijken om een tas te maken. We keken onze ogen uit. Het was heel interessant om een keer te zien.
Ook hebben we Annemarie het sportpark van Wangtai laten zien en toen hebben we alle sporttoestellen uitgeprobeerd. Ik vond ze er nogal uitzien als speeltoestellen voor kinderen, maar toen ik ze uitprobeerde kon ik toch wel voelen dat sommige toch wel ergens nuttig waren om spieren te trainen. Ik zal wat foto’s plaatsen.

Annemarie heeft ook heel veel spullen voor mij meegenomen uit Nederland. Nu heb ik hier kruidnoten, een chocoladeletter, stroopwafels, hagelslag en kaas! Daar ben ik intussen al aan begonnen en het voelt zo goed om af en toe iets te eten dat smaakt naar thuis! Het is ook leuk dat Ina het ook allemaal lekker vindt. Ze heeft het er al vaker over gehad dat we elkaar misschien maar pakketjes moeten gaan sturen als we terugzijn met typisch Duitse en Nederlandse dingen, omdat ze anders alle dingen, maar vooral de stroopwafels, heel erg gaat missen.

Afgelopen week hadden we tentamenweek. We hadden vier tentamens. Het zat niet heel veel druk achter, omdat de cijfers die ik hier haal alleen voor mezelf zijn, ze tellen nergens voor mee. Toch was ik wel blij dat ze voor mijn gevoel allemaal goed gingen. Dus ik denk dat ik ze allemaal wel gehaald heb. Zelfs mijn mondeling ging soepeler dan normaal in Nederland. Ik denk dat ik doordat ik het weekend ervoor in Wangtai veel Chinees gepraat heb, nog in een bepaalde flow zat waardoor het praten soepeler ging dan normaal bij mondelingen.

Gisteren zijn Ina en ik wezen winkelen. Ik heb een leuke tas gekocht en een mooie winterjas. Die winterjas moest ik nu toch wel gaan kopen, het wordt hier langzamerhand kouder. Daarna hebben we gezellig een paar uur in een café-tje gezeten. En hele interessante sinaasappelthee gedronken. We denken dat ze thee hebben gemixt met vruchtensap, maar dat was verrassend lekker. We genieten dus van het feit dat ons toetsen allemaal voorbij zijn.

En nu ben ik al bijna jarig! Maandag word ik 20 jaar. Dan ben ik eindelijk geen tiener meer. Toch wel raar om je verjaardag niet thuis te vieren. Maar skype werkt gelukkig ook!

Gisteren heb ik de intocht van Sinterklaas teruggekeken. Ja, je zou het niet denken, maar ik ben hier toch flink in de Sinterklaasstemming.

Tot de volgende keer!

Liefs xxx Iris

1. Papa:
    17 november 2013
    Zo'n thee-ceremonie wil ik thuis ook wel!
  2. Arja:
    17 november 2013
    Leuk weer wat van je belevenissen te lezen, Iris! Toen jij dit verhaal de wereld in stuurde had ik toevallig net Willem aan de telefoon. Ik heb in ieder geval gehoord en gezien, dat het je goed gaat!
    Wat is dat toch met die stroopwafels? Chris heeft heel veel pakjes meegenomen naar Tanzania, zodat Lisanne die daar uit kon delen! Ik zag op één van de foto's ook nog slakken liggen. Heb je die ook gegeten? Het is daar bij jullie kennelijk ook "kastanjetijd", net als hier. Vind je die ook lekker?
    Chris stuurde een mooie foto van een prachtige plek, waar Lisanne en hij gezwommen hadden in T., maar waar 's nachts krokodillen zouden zitten. Daar krijg ik dan kippenvel van, gek hè? Nou meisje, ik wens je nog een leuke, leerzame tijd en een mooie verjaardag morgen!
    Veel groeten en een dikke zoen,
    Arja
  3. Karin Van eijsden:
    17 november 2013
    Hallo Iris! Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag ook namens Romy.
    Hoop dat je een gezellige dag hebt!
    Heb weer genoten van je verhaal.
    Stroopwafels... lol.. Romy heeft een wordfeut vriendin in Amerika. De dame zelf komt uit Argentinië. . Romy had een doos opgestuurd met stroopwafels en een zak met dropjes.
    Alles was in een paar dagen op en vooral de stroopwafels waren favoriet!
    Binnenkort gaat er weer een doos de zee over, met uiteraard stroopwafelssss.
    Ik hoorde dat jullie alleen maar chinese thee hebben en geen smaakjes.. maar daar hebben jullie toch wel jasmijn thee en chrisantenthee? Die zijn lekker bij chinees eten.
    Groetjes uit een steeds kouder wordend nederkand!
  4. Annemarie:
    17 november 2013
    Hi Iris, nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad. Morgen stroopwafels uitdelen tijdens de les, toch? Het was een memorabel weekend zo samen in Wangtai, ik heb er ook van genoten. Goed dat je nu ook een winterjas gekocht hebt, en lekker dat je niet weer helemaal terug naar Wangtai moest om die daar dan eventueel op te halen. Goeie beslissing! Fijn ook dat je toetsen goed gingen.
    Veel liefs, Annemarie
  5. Corine:
    Hey lieve schat!
    Nu ben je pas echt jarig: van harte gefeliciteerd!!!!!!!!!!!
    Wat was het gezellig gisteren: je verjaardag gevierd op Skype samen met Silke en Manon. Het was net of je er echt bij was, terwijl wij van de, door Laura zelfgemaakte, chocoladetaart zaten te snoepen. Ben benieuwd hoe je klasgenoten de stroopwafels vonden!?
    liefs
    mama
  6. Jolanda:
    Hoi Iris,

Wat een leuk verhaal weer! Zal het vanavond bij de borrel, hier in Portugal aan Opa en Oma laten zien!
    Van harte met je 20e!!

Veel liefs van ons 4! xxxx
  7. Kees:
    Hoi Iris,

van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    s,k,a,j
  8. Ineke:
    18 november 2013
    lieve iris, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    groetjes josje, martin en ien
  9. Iris:
    19 november 2013
    Dankjewel voor de verjaardagswensen! Ik heb hier een top verjaardag gehad! De stroopwafels die ik in de les getrakteerd heb waren een zeer goed idee. De hele klas houdt nu van me :p! En ze vonden het heel jammer dat je ze alleen in Nederland kunt kopen!

@Arja: Ik heb de slakken wel geproefd, maar die vond ik niet zo smakelijk... De kastanjes daarentegen zijn lekker!

@Karin: We drinken hier veel Chinese thee en inderdaad ook bloemetjesthee. Die vind ik ook heel lekker! Alleen soms heb ik behoefte aan een kop gewone zwarte thee met een smaakje. Die kan ik hier wel krijgen, maar het is relatief duur. En de smaakjes die ik thuis drink kan ik hier niet vinden ;).

xxxx Iris