Deel 6

16 januari 2014 - Qingdao, China

Hallo allemaal!

Het is alweer veel te lang geleden dat ik iets geschreven heb, maar wilde het toch nog even doen voordat ik en Ina morgen op avontuur gaan.

We hebben in de afgelopen tijd nog leuke dingen gedaan in Qingdao. We hebben met een groepje geschaatst op een ijsbaan in het midden van een winkelcentrum. Superleuk! Allemaal Chinese kindjes hebben dan tegelijkertijd privélessen schaatsen en wij gingen er maar tussendoor. De mensen die ooit met mij geschaatst hebben weten dat ik niet zo’n held ben op het ijs, maar het ging na eerst een half uur alleen langs de kant geschaatst te hebben (met houvast aan de wand) toch wel redelijk. Ina vindt schaatsen ook leuk, dus we gaan dat zeker nog wel vaker doen.

Ook hebben we een maand geleden meegedaan aan een dumplingwedstrijd. Dit werd georganiseerd door Chinese studenten die Engels, Duits of een andere buitenlandse taal studeren. Eerst werd ons aangeleerd hoe we dumplings moesten maken en daarna ging het erom wie, als team, binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk dumplings kon maken. Het was heel leuk om te doen en uiteindelijk heeft mijn team gewonnen. Niet dankzij mij, want ik was erg goed in “mooie” dumplings maken en dat ging niet heel snel. En toen het afgelopen was natuurlijk nog met heel veel Chinezen op de foto geweest omdat die dat graag wilden, zoals gebruikelijk.

Kerst in Qingdao was anders dan kerst in Nederland. Ze vieren in China namelijk geen kerst. Het is wel steeds meer aan het opkomen onder jonge mensen, maar nog verre van hoe wij thuis kerst vieren. Maar we hebben het hier met andere internationale studenten leuk gehad. We hebben op een zondag een keer een kerstpicknick gehouden op lakens op de grond van onze kamer met allemaal lekkernijen die Ina opgestuurd had gekregen vanuit Duitsland. En Ina had ook zelf glühwein gemaakt. Lekker!
Op kerstavond hebben Ina en ik in een echt Italiaans restaurant gegeten. De eigenaren en kok kwamen echt uit Italië. Wat duurder dan ons normale budget, maar superlekker en voor kerst mag je toch wel een keer iets meer uitgeven.
Ook hebben we nog kerst gevierd met onze klas. Het grootste deel is Koreaans en Japans, en die vieren natuurlijk ook geen kerst, dus het was leuk om te laten zien hoe wij kerst vieren. Ina en ik hadden een paar dagen van tevoren allebei een kerstmuts gekocht en omdat we niet echt een kerstgevoel hadden, besloten we op de dag van de kerstviering naar de klas te gaan met onze kerstmutsen op. Dat was supergrappig! Op straat zeiden allemaal Chinezen ineens spontaan “merry christmas” tegen ons. En toen we ons lokaal binnenkwamen kregen we een staande ovatie van onze klasgenoten. En ze bleven de hele ochtend maar zeggen hoe mooi en schattig we eruit zagen.
Voor de kerstviering zelf had onze klasvertegenwoordigster pizza en taart gekocht. Pizza, niet echt kerstachtig, maar weer eens wat anders en toch wel erg leuk. Ik had mijn kerstmuziek meegenomen, dus die stond aan. En op een gegeven moment werd die weer uitgezet en ging iedereen liedjes zingen, ieder in hun eigen taal. Zo hadden we liedjes van over de hele wereld in één klaslokaal, superleuk!

Ook hebben ik in de afgelopen tijd eindelijk een friettent ontdekt, die betere friet heeft dan de bekende fastfoodketens. Het is niet eens zover bij onze dorm vandaan, maar we hebben ons tot nu toe goed kunnen beheersen en zijn er nog maar één keer geweest.

Voor oud en nieuw ben ik eerst met Ina naar een bar geweest: “Club New York”. Dat bleek een superleuke bar te zijn, met livemuziek en je kunt er voetbal kijken. Het voelde heel Europees eigenlijk. Daar zijn we tot na twaalven gebleven en daarna nog even gedanst in de club “Muse”. Het was een heel gezellige avond.
Daar ook nog een groepje Chinezen ontmoet die wel met ons Chinees zouden willen oefenen. Dus ik had mijn telefoonnummer gegeven. Dit bleek uiterlijk een beetje anders te lopen dan ik dacht, want één van de Chinese jongens wist helemaal zeker dat ik de vrouw van zijn dromen was. Dat bleef hij me ook uitgebreid sms’en, o.a. Chinese liefdesgedichten en hij bleef maar uitleggen dat hij een hele goede echtgenoot voor me zou zijn, want hij had een stabiele baan en inkomen, een goed karakter en hij kan goed Chinees koken. Ondanks dat ik hem al tien keer gezegd had dat ik niet geïnteresseerd was en geen vriend zoek, bleef hij maar doorgaan. Hij zei zelfs al dat ie met me mee naar Nederland zou gaan. En dat na één klein gesprek op oudejaarsavond! Toen ben ik op een gegeven moment maar gestopt met antwoorden. Hij bleef daarna nog drie dagen doorgaan met sms’en, maar uiteindelijk heeft hij dan toch opgegeven. Een beetje vreemd, maar Ina en ik hebben er toch flink om gelachen!

De laatste tentamens heb ik gehad, dus nu is het semester voorbij. Cijfers waren heel goed trouwens J! Nu hebben we vakantie tot en met begin maart, dan begint het nieuwe semester.
Ina en ik gaan morgenochtend hier om 5 uur de deur uit, want dan begint ons avontuur. We gaan 4 weken door China reizen. Onze route is als volgt: Qingdao --> Jinan --> Nanjing --> Hangzhou --> Guangzhou --> Kaiping --> Hainan. In Nanjing gaan we bij het gastgezin van Ina logeren. Ina heeft daar een aantal jaar geleden voor een jaar in huis gewoond. We verheugen ons het meeste op Hainan, dat is een tropisch eiland met lekkere warm weer. Dus dan kunnen we lekker relaxen op het strand in het zonnetje.
In mijn volgende blog komt het verslag van onze reis!

Als we straks na vier weken weer terug zijn in Qingdao, dan duurt het nog maar een paar dagen en dan komen mijn ouders hier op bezoek voor tien dagen. Daar heb ik ook zin in!

Liefs van Iris

1. Ineke:
    fijne vakantie iris!!
  2. Emily:
    16 januari 2014
    leuk om weer eens wat van je te lezen, veel plezier op jullie avontuur! :)
  3. Annemarie:
    Hi Iris,
    Hartstikke leuk om te lezen, fijn dat je je zo amuseert en dat jullie zulke leuke dingen doen.
    Wat een leuke route hebben jullie uitgezocht, genoeg mooie en interessante dingen te zien lijkt me zo. Ik ben zelf heel benieuwd naar Kaiping. Ik zag al foto's op t internet en ik vind het jammer dat ik er niet eerder van wist, anders was ik zeker zelf al een keertje gegaan. En Hainan aan het eind is vast heerlijk. Ik hoop dat jullie vooral daar mooi weer gaan hebben en dat jullie genieten van het lekkere eten! Goeie reis en veel liefs, Annemarie
  4. Arja:
    Hoi Iris,
    Leuk weer een bericht van je te lezen!
    Veel plezier op jullie trektocht de komende weken! Spannend hoor! Ben benieuwd naar jullie belevenissen...
    Veel groeten,
    Arja
  5. Jolanda:
    17 januari 2014
    Hoi Iris,
    Leuk weer wat te lezen over je avonturen!
    Zitten nu bij de Mac in Albufeira te internetten. Zullen zo even naar Opa en Oma lopen om je verhaal te laten lezen!
    Geniet van je reis! Veel plezier, en keer heelhuids weer terug!
    Veel liefs, Ton en Jolanda
  6. Marijke:
    17 januari 2014
    Heel leuk om te lezen weer! Heel veel plezier op reis hoor!
    Groetjes van Marijke(collega van jouw moeder)
  7. Silke:
    11 maart 2014
    Je bent al een tijdje terug, dus we wachten op een nieuwe blog:P

Xxxxx